نگاهی به سرگذشت برند بربری، یکی از خلاق ترین برندهای در حال حاضر

افسانه عمادی 11 ماه پیش
4 دقیقه مطالعه
معرفی برند بربری (Burberry)

برند بربری با طرح شطرنجی مخصوص خود، یکی از برندهایی است که همه ی ما حداقل یکبار با محصولات آن برخورد داشتیم. اما تعداد کمی از افراد وجود دارند که از تاریخچه ی خارق العاده برند بربری آگاه باشند. این برند در طول یک قرن و نیم گذشته، سرگذشت بسیار جذابی دارد و دستخوش تغییرات زیادی بوده است. پیشنهاد می کنم این مقاله از مجله مد و فشن ژومنت را تا آخر مطالعه کنید و با سرگذشت جذاب  برند Burberry بیشتر آشنا شوید


تاریخچه برند بربری Burberry

توماس بربری (Thomas Burberry) وقتی تنها 21 سال داشت در سال 1856 در بیزینگ‌ استوک (Basingstoke) انگلستان، برند هم نام خود را تاسیس کرد. برند بربری دیدگاه خود را بر این اصل استوار کرد که لباس ها باید طوری طراحی شوند که از مردم در برابر هوای بارانی بریتانیا محافظت کنند. 

تاریخچه برند بربری Burberry  توماس بربری (Thomas Burberry)

پارچه گاباردین اختراع بربری

همانطور که می دانید در بیشتر مواقع آب و هوای انگلستان بارانی است. که آن زمان بدلیل کمبود تجهیزات بارانی برای بیشتر مردم ناراحت کننده بود. توماس باربری توانست در سال 1879 پارچه ی بی نظیری به نام گاباردین را اختراع کند. که بعد از این اختراع انقلابی در تجهیزات بارانی بوجود آمد. گاباردین پارچه ای تنفس پذیر، مقاوم در برابر سایش و ضد آب است. در نهایت در سال 1888 توماس بربری توانست پارچه ضد آب گاباردین را به ثبت برساند.

پارچه گاباردین اختراع بربری

بارانی یا کت ترنچ نماد برند بربری

ترنچ کت و یا همان بارانی قبلا به نام کت tielocken شناخته شده بود. Trench coat به عنوان نماد برند بربری شناخته می شود به این دلیل که  این نوع کت توسط توماس بربری طراحی شد و در در سال 1912 در زمان جنگ جهانی اول اختراع شد. به نظر شما توماس بربری یکی از خلاق و باهوش ترین طراحان نیست ؟

کت ترنچ بربری با طراحی بسیار کاربردی در قسمت سر شانه، کمر و بلندی مناسب آن در جنگ جهانی اول به لباس‌های استاندارد برای افسران تبدیل شد. کت بارانی شامل سردوش‌هایی برای تعلیق تجهیزات نظامی مانند دستکش و سوت است. حلقه‌های D در قسمت کمر که برای حمل نارنجک استفاده می‌شود، زبانه جلوی کت برای محافظت بیشتر مانند سپر برای خروج آب از آن به آرامی می‌باشد. و برای هوای طوفانی بسیار مناسب است. بارانی در حال حاضر نیز بسیار محبوب و پر کاربرد به ویژه برای استایل خیابانی است. 

بیشتر بخوانید: 10نکته مهم در راهنمای خرید بارانی مردانه که نباید آن را نایده گرفت

بارانی یا کت ترنچ نماد برند بربری

لوگوی برند بربری

توماس بربری به عنوان یکی از باهوش ترین طراحان، لوگوی برند خود را نیز بسیار هوشمندانه طراحی کرد. او برای برند خود لوگوی شوالیه سوارکار با سپر و با پرچمی که کلمه‌ی Prorsum روی آن نوشته شده است، را در سال 1901 طراحی کرد. بیابید با هم جرئیات آن را بررسی کنیم.    

اسب و سوارکار نماد نجیب و شرافت است. و شعار روی پرچم شوالیه به معنای رو به جلو است. و سپر نیز به محافظت پارچه گاباردین در برابر برف و باران اشاره دارد. لوگوی شوالیه سوارکار برند Burberry، در سال 1909 ثبت شد و تا سال 2018 نیز بدون تغییر باقی ماند.

لوگوی برند بربری

طرح چک بربری، امضای برند بربری

پارچه شطرنجی بربری که دارای پس زمینه بژ با نوارهای متقاطع سیاه، سفید و قرمز تشکیل شده است توسط برند بربری طراحی شد. که به آن طرح چک نیز می‌گویند. این پارچه سال 1920 به عنوان آستر در بارانی (کت ترنچ) استفاده می‌شد. طرح چک بربری (Burberry Check) در سال 1960 به‌عنوان امضای برند Burberry شناخته شد. در سال 1967، برند بربری تصمیم گرفت که طرح چک را از آستر کت حذف کند. و از آن برای طرح روی چمدان، چتر، شال گردن و کلاه استفاده کند. و این‌گونه لوازم جانبی چک بربری (Burberry Check ) متولد شد. برند Burberry به مرور زمان به برند لوکس بریتانیا تبدیل شد. به گونه‌ایی که حتی خانواده سلطنتی هم طرفدار آن هستند. طرح چک بربری نشانگر تاریخ، هنر و سبک ماندگار این برند در بریتانیا است.

طرح چک بربری، امضای برند بربری

یکی از شناخته‌ترین اکسسوری بربری چک، شال ترمه کلاسیک است که در سال 1970 معرفی شد. این اکسسوری که به عنوان پوشاک آماده نیز شناخته می‌شود در سال های 1980 و 1990 بسیار پرطرفدار بود که به‌عنوان یک علامت تجاری نیز ثبت شده است.

چک بربری که به عنوان امضای این برند محسوب می‌شود در سال 2018 برای حمایت از جامعه LGBT طرح رنگین‌کمان را با طرح چک ترکیب کرد.

طرح چک بربری،  lgbt

لوگوی جدید مینیمال برند بربری

ریکاردو تیشی به عنوان مدیر ارشد خلاق، به همراه مدیر هنری پیتر ساویل، در سال 2018 از لوگوی جدید برند بربری را رونمایی کرند. آن‌ها لوگوی جدید را با الهام از T و B که حروف اول موسس این برند است؛ را به صورت به هم پیوسته ایجاد کردند. و آن را با فونت پررنگ و امروزی‌تر طراحی کردند. و زیر اسم برند "LONDON ENGLAND" نیز نوشته شده است.

این برند نیز مانند سایر غول‌های مد مانند لویی ویتون، سلین، تام فورد، فندی یا شنل امروز در مسیر پرطرفدار طراحی مینیمالیستی قرار گرفته است.

این خلاقیت و به روز بودن همیشگی، بربری را همچنان پرطرفدار و محبوب نگه داشته است. نظر شما راجع به سرگذشت جالب و اختراعات منحصر به فرد توماس بربری چیست؟ نظر خود را در بخش دیدگاه با تیم ژومنت در میان بگذارید. و با دنبال کردن پیج اینستاگرام ما می توانید از اخبار دنیای مد و فشن با خبر باشید.

لوگوی جدید مینیمال برند بربری