تمیزکردن کفش با جنس های مختلف

6 دقیقه مطالعه
تمیزکردن کفش

تمیزکردن کفش‌ها می‌تواند یک روتین مراقبتی برای کفش‌های شما باشد تا کفش‌های مورد علاقه‌تان را تمیز و درخشان کرده و مدت طولانی‌تری از آنها نگه‌داری کنید. همچنین، نگه‌داری و تمیزکردن اصولی و صحیح کفش‌ها می‌تواند عمر آن‌ها را افزایش دهد. در این مقاله از اکسسوری ها، به شما نحوه تمیزکردن کفش با جنس های مختلف و نکات مهمی که باید در نظر داشته باشید را آموزش می‌دهیم.


تمیزکردن کفش های چرمی

کفش‌های چرمی اغلب جزء کفش‌های گران‌قیمت هستند و نیاز به مراقبت‌های خاص دارند. برای تمیز کردن کفش های چرمی به مراحل زیر توجه کنید:

استفاده از ابزارهای مناسب

قبل از شروع به تمیزکردن، ابزارهایی مانند مرطوب‌کننده چرم، برس نرم و دستمال نرم را آماده کنید. این ابزارها به شما کمک می‌کنند کفش‌های چرم خود را به شیوه‌ی صحیح تمیز کنید.

حذف گرد و غبار از کفش‌ها کفش‌ها را ابتدا با دستمال یا برس نرم تمیز کرده و گرد و غبار موجود را از روی آن‌ها بردارید. این مرحله مهم است زیرا گرد و غبار می‌تواند ظاهر کفش‌ها را زشت کند.

پاک کردن لکه‌ها

در صورت داشتن لکه‌های سخت، از تمیزکننده چرم و دستمال نرم استفاده کنید. لکه‌ها را به دقت و آرام پاک کنید تا به چرم کفش آسیبی وارد نشود.

استفاده از مرطوب‌کننده چرم

تمیزکردن کفش

برای حفظ نرمی و درخشندگی کفش‌های چرم، از واکس مرطوب‌کننده چرم استفاده کنید. این واکس به کفش‌ها انعطاف‌پذیری و زنده‌تر بودن می‌بخشد. بهتر است از مرطوب‌کننده‌های مخصوص چرم استفاده کنید.

تمیزکردن کفش های پارچه ای

تمیزکردن کفش های پارچه ای نیز اصول و قوانینی دارند. این نوع کفش‌ها معمولاً برای استفاده‌های روزمره انتخاب می‌شوند. برای تمیزکردن کفش‌های پارچه‌ای به مراحل زیر توجه کنید:

شستشوی دستی کفش

برای تمیزکردن کفش‌های پارچه‌ای، بهتر است آن‌ها با دست بشویید تا آسیب نبینند. کفش‌های پارچه‌ای را با آب ولرم و شوینده مناسب دست و یک دستمال نرم که به پارچه کفش آسیب وارد نکند،‌ بشویید و کثیفی‌ها و لکه‌ها را به آرامی پاک کنید.

استفاده از ماشین لباسشویی

تمیزکردن کفش

اگر کفش‌های پارچه‌ای قابل شستشو در ماشین لباسشویی هستند و همچنین لباسشویی شما گزینه شستشوی کفش‌ را دارد، آن‌ها را در کیسه مخصوص کفش قرار داده و در ماشین لباسشویی با یک شوینده مناسب بشویید. این روش سریع‌تر و موثرتری برای شستشوی کفش‌های پارچه‌ای است.

خشک کردن صحیح

بعد از شستشو، کفش‌های پارچه‌ای را به طور کامل خشک کنید. سعی کنید کفش‌ها را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید تا از خشک و شکننده‌شدن زودرس بافت پارچه جلوگیری شود. همچنین نور مستقیم خورشید در تغییر رنگ بافت پارچه نیز اثر گذار است.

نگهداری از کفش های چرمی و پارچه ای

نگهداری صحیح از کفش‌های چرمی و پارچه‌ای می‌تواند عمر آن‌ها را به طور چشمگیری افزایش دهد:

نگهداری در محیط خشک و خنک

کفش‌ها را در محیط خشک و خنک نگه دارید. اگر کفش‌ها در معرض رطوبت قرار بگیرند، ممکن است بافت چرم آسیب ببیند و پارچه‌ نیز دچار بوی نامطبوع شود.

استفاده از محافظ مخصوص

برای کفش‌های چرمی و پارچه‌ای  در مکان هایی که ممکن است آسیب زیادی به کفش برسد یا لکه های سخت به آنها نفوذ کند، از محافظ‌های مخصوص استفاده کنید. این محافظ‌ها می‌توانند از آسیب‌های ناشی از رطوبت، لکه‌ها و خراشیدگی سطح کفش جلوگیری کند.

تمیزکردن کفش از جنس مواد مصنوعی

برای شستشوی کفش‌های مواد مصنوعی (مانند چرم مصنوعی یا  پلاستیک)، می‌توانید این مراحل را طی کنید:

ابتدا خاک و گرد و غبار را با یک برس نرم یا دستمال نرم از روی کفش‌ها پاک کنید. سپس یک دستمال نرم را در آب گرم فرو ببرید و آن را فشار دهید تا خیس شود. با دقت و با استفاده از دستمال مرطوب، سطح کفش‌ها را پاک کنید و برای پاک کردن لکه ها از مایع شستشوی معمولی یا شست و شوی کفش استفاده کنید. سپس با یک دستمال خشک، کفش‌ها را تمیز و خشک کنید. نهایتاً کفش‌ها را در محیط خنک و خشک قرار داده و اجازه دهید به طور طبیعی خشک شوند.

تمیزکردن کفش‌های ورزشی

کفش‌های ورزشی معمولاً برای فعالیت‌های ورزشی و فیزیکی استفاده می‌شوند و به طور طبیعی زودتر کثیف می‌شوند و به دلیل استفاده در شرایط سخت نیاز به تمیزکاری دقیق‌تری دارند. برای تمیزکردن کفش‌های ورزشی به مراحل زیر توجه کنید:

حذف خاک و گل اضافی

اگر از کفش‌های ورزشی خود در محیط‌های خاکی و سنگی استفاده می‌کنید، قبل از تمیزکردن، خاک و گل اضافی را از کفش‌ها پاک کنید. این مرحله از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا اگر گل و خاک در کفش‌ها باقی بمانند، می‌توانند باعث آسیب به بافت کفش شوند.

تمیزکردن زیره‌ها

تمیزکردن کفش

زیره‌های کفش‌های ورزشی نیز نیاز به تمیزی دارند. با یک برس نرم، زیره‌ها را تمیز کرده و لکه‌ها را از آن‌ها پاک کنید. از مواد لکه‌زدایی مناسب برای پاک کردن لکه‌های سخت استفاده کنید.

جلوگیری از بوی نامطبوع

کفش‌های ورزشی به دلیل تعریق و تحرک بیشتر پاها، پس از مدتی ممکن است بوی نامطبوعی داشته باشند. برای جلوگیری از این مشکل، از اسپری‌ها و پودرهای ضد بو مخصوص کفش‌های ورزشی استفاده کنید.

شستشوی رویه‌های کفش

رویه‌ی کفش‌تان را با یک دستمال مرطوب پاک کنید و با مایع‌های مناسب شستشو دهید. از موادی که مخصوص نوع و جنس کفش ورزشی‌تان هستند، استفاده کنید.

نگهداری مناسب

کفش‌های ورزشی را بهتر است در محیط‌های خنک و خشک نگه دارید تا از بوی نامطبوع  و تجمع باکتری‌ها جلوگیری شود.

تعویض زیره‌ها

زیره‌های کفش‌های ورزشی را به موقع تعویض کنید تا راحتی و ایمنی پاهایتان تضمین شود. زیره‌های فرسوده ممکن است باعث بروز آسیب در پاها و ایجاد مشکل در هنگام ورزش شوند.

تمیزکردن و نگهداری از کفش‌های سفید رنگ

کفش‌های سفید رنگ معمولاً به عنوان نماد تمیزی و برای ایجاد استایل‌های خاص استفاده می‌شوند. کفش های سفید رنگ، در هر جنسی که باشند نیاز به مراقبت بیشتر و تمیزکردن دارند تا همیشه در شرایط عالی باقی بمانند. در ادامه، ترفندها و مراقبت‌هایی را برای تمیزکردن و نگهداری از کفش‌های سفید رنگ ارائه کردیم:

استفاده از دستمال مرطوب و صابون نرم

برای پاک کردن کثیفی‌ها و لکه‌ها از سطح کفش‌، از یک دستمال نرم مرطوب و صابون نرم استفاده کنید. دستمال را مرطوب کرده و با دقت لکه‌ها را پاک کنید. سپس با یک دستمال خشک، رطوبت کفش را بگیرید.

استفاده از محلول‌های تمیزکننده مخصوص

برخی از شرکت‌های تولید کفش محلول‌های تمیز کننده خاصی برای کفش‌های سفید تولید می‌کنند. این محصولات می‌توانند به شما در تمیزکردن و نگهداری از کفش‌های سفید کمک کنند. قبل از استفاده از هر محلول، دستورالعمل‌های تولیدکننده را مطالعه کنید.

از مواد سفیدکننده استفاده نکنید!

تمیزکردن کفش

استفاده از سفید کننده‌ها و مواد تمیزکننده قوی را برای تمیزکردن کفش‌های سفید فراموش کنید. این مواد ممکن است باعث آسیب به جنس و رنگ کفش‌ها شوند.

نگهداری مناسب

کفش‌های سفید را در جاهای خشک و خنک نگه دارید و اگر آن‌ها را مرتب پاک می‌کنید، حتما رطوبت بعد از تمیزکاری کفش را خشک کنید تا از فرسودگی و تغییر رنگ کفش جلوگیری کنید.

اگر به عنوان یک شخص علاقه‌مند به مد و استایل به تمیزکردن و نگه‌داری کفش‌های خود اهمیت بسیار زیادی می‌دهید، با رعایت اصول تمیزکردن کفش‌ها با جنس‌های مختلف و نگهداری صحیح از آن‌ها، می‌توانید استایلتان را به بهترین شکل ممکن حفظ کنید و از کفش‌های خود برای مدتی طولانی‌تر استفاده کنید. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد؛ نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید.