کارل لاگرفلد طراح اسطوره‌ای

مریم موسوی 1 سال پیش
6 دقیقه مطالعه
کارل لاگرفلد طراح اسطوره‌ای

چه کسی می‌تواند به طور هم‌زمان یک امپراطوری فشن را به ارث ببرد، یکی را پایه گذاری کند و دیگری را در اوج نگه دارد؟ قطعاً کارل لاگرفلد افسانه‌ای تنها طراحی است که می‌تواند به صورت هم‌زمان میراث شنل را به ارث ببرد و همچون کوکو شنل شهرت آن را حفظ کند، برند خودش را پایه گذاری کند و فندی را در اوج نگه دارد.

پس از فوت کارل لاگرفلد طراح مشهور و تأثیرگذار دنیای مد، عوامل برگزاری مراسم مت گالا که یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای دنیای مد و فشن است؛ اعلام کردند که برای بزرگداشت یاد و خاطره او، مت گالای 2023 را با تمی به یاد کارل لاگرفلد برگزار خواهند کرد. به همین بهانه ما نیز تصمیم گرفتیم تا کمی بیشتر درمورد زندگی این طراح مشهور و میراث ماندگار او صحبت کنیم.


بیوگرافی کارل لاگرفلد طراح اسطوره‌ای دنیای مد

کارل لاگرفلد طراح اسطوره ای دنیای مد

برخلاف بسیاری از بیوگرافی‌های دیگر، نمی‌توانم زندگینامه کارل لاگرفلد را با جمله او در چه سالی متولد شد شروع کنم؛ زیرا کارل هرگز سال تولد خود را به درستی برای عموم فاش نکرد؛ اما به طور تقریبی می‌توان گفت که کارل در دهه چهارم قرن بیستم متولد شد.

کارل از همان دوره‌ی کودکی علاقه بسیار زیادی نسبت به هنرهای تجسمی از خود نشان می‌داد و همیشه ادعا می‌کرد که دانشی که از موزه Kunsthalle هامبورگ کسب کرده بسیار مفیدتر و بیشتر از مدرسه بوده است.

در سال 1952 کارل لاگرفلد برای دنبال کردن علایق خود در زمینه فشن به پاریس نقل مکان کرد. دو سال بعد زمانی که با طراحی یک کت توانست جایزه‌ای فرانسوی در زمینه مد را از آن خود کند مورد توجه پیر بالمین قرار گرفت و 3 سال بعدی آن را به عنوان دستیار و شاگرد بالمین گذراند و به طور رسمی وارد دنیای فشن شد.

کارل لاگرفلد طراح افسانه ای

سبک طراحی مد و فشن کارل ارتباط عمیق و ناگسستنی با فرهنگ اصیل اروپایی داشت طوری که طراحی‌های او آینهٔ تمام نمای تاریخ و فرهنگ قرن بیستم اروپا بود. به گفته متخصصان دیزاین و فشن کارل آخرین تصویر از دنیای دیروز بود که با درگذشتش برای همیشه از دنیای مد ناپدید شد.

کارل لاگرفلد طراح اسطوره‌ای برند فندی

لاگرفلد در سال 1965 به برند فندی پیوست و به عنوان مدیر خلاق بخش خز این برند مشغول به کار شد. همکاری کارل لاگرفلد با برند فندی تا آخر عمر او ادامه یافت و با طول مدتی بیش از نیم قرن به یکی از طولانی‌ترین همکاری‌های یک طراح فشن با یک برند تبدیل شد.

در زمان پیوستن کارل به فندی این برند پرچم دار بازار مد و متخصص طراحی‌های لاکچری در زمینه چرم و خز به حساب می‌آمد. کارل نیز با طراحی‌های نوآورانه خود و با استفاده از پوست خرگوش، سنجاب و موش کور در دیزاین محصولات فندی، مد جدیدی را به دنیا معرفی کرد.

کارل لاگرفلد طراح اسطوره‌ای برند فندی

کارل لاگرفلد طراح اسطوره‌ای برند شنل

کارل لاگرفلد درحالی‌که همچنان با برند فندی همکاری داشت در سال 1983 به برند شنل پیوست. کارل تقریباً 12 سال پس از فوت کوکو شنل، وارد این برند شد و وظیفه مدیریت بخش هنری شنل را به عهده گرفت. از زمان فوت کوکو تا ورود لاگرفلد برند شنل دیگر همچون روزهای اوج خود روزگار نمی‌گذراند؛ اما با ورود کارل لاگرفلد، برند شنل جان تازه‌ای گرفت. او زندگی را به مجموعه‌های کروز بازگرداند، مجموعه Métiers d'art را معرفی کرد و مجموعه آماده پوشش شنل را همان‌طور که امروزه می‌شناسیم خلق کرد.

کارل لاگرفلد طراح اسطوره‌ای برند شنل

برند کارل لاگرفلد

لاگرفلد یک سال پس از شروع فعالیت در شنل یعنی در سال 1984 برند تجاری ای با نام خودش ثبت کرد تا افکار و ایده‌های خود را بدون هیچ چون و چرایی پیاده سازی کند. البته این به معنی پایان کار او با شنل یا فندی نبود و کارل تا پایان عمر مدیریت هنری هر سه برند را بر عهده داشت.

سرنوشت برندهای فندی و شنل پس از فوت کارل لاگرفلد

سرنوشت دنیای مد پس از مرگ کارل لاگرفلد طراح اسطوره ای

کارل لاگرفلد طراح اسطوره‌ای دنیای مد تنها سه روز پیش از نمایش و رونمایی کالکشن پاییز - زمستان 2019/2020  برند فندی درگذشت. پس از اتمام نمایش (جایی که باید کارل پا به روی صحنه می‌گذاشت) سیلویا فندی نوه بنیان‌گذار برند فندی در میان تماشاچیان حاضر شد و پیام مهمی از آینده فندی به آنها داد. سیلویا در می 2019 اعلام که موقعیت او به عنوان مدیر هنری فندی موقتی است و در نهایت در سپتامبر 2020 کیم جونز به عنوان جایگزین کارل لاگرفلد برای مدیریت بخش هنری فندی معرفی شد.

برند شنل بلافاصله پس از خبر فوت کارل لاگرفلد اعلام کرد که ویرجینیا ورد وظیفه‌ی او را به عهده خواهد گرفت. ویرجینیا که به مدت 30 سال با کارل همکاری نزدیک داشت و بر روی 10 کالکشن سالانه به همراه کارل کار کرده بود بهترین گزینه شنل برای جایگزینی اسطوره دنیای مد و فشن بود. اولین کالکشن تکی ویرجینیا، کروز 2020 بود که در می سال 2019 رونمایی شد.

بهترین کالکشن‌های کارل لاگرفلد

اگرچه این اسطوره‌ی دنیای مد و فشن در طول عمر هنری طولانی خود کالکشن و طراحی‌های بسیاری را ارائه داد که همگی از کیفیت و جذابیت خاص خود برخوردار بودند؛ اما در ادامه قصد داریم تا مروری بر ماندگارترین و بهترین کالکشن‌های او داشته باشیم.

کالکشن بهار/ تابستان کلوئی در سال 1984

کالکشن بهار/ تابستان کلوئی از کارل لاگرفلد طراح اسطوره ای

این مجموعه شاید همان آواز قو کارل لاگرفلد در برند کلوئی باشد. لباس‌های رنگارنگ و شادی آور که ادای احترامی به هنر ساخت لباس بودند. این کالکشن را می‌توان نقطه‌ی گذاری از مد دخترانه‌ای که امروزه به عنوان بوهو رمانتیک می‌شناسیم به مد شیک و کنایه‌آمیز شنل در دهه 90 دانست.

کالکشن Métiers d’Art شنل در سال 2018/2019

Métiers d’Art شنل در سال 2018/2019 از کارل لاگرفلد

یکی از حماسی‌ترین و زیباترین شوهای شنل! لاگرفلد در مجاورت معبد ۲۰۰۰ساله دندور، مصر باستان را با کمک شنل و جواهرات آن دوباره به زندگی بازگرداند.

کالکشن  Métiers d’Art شنل 2018/2019 از کارل لاگرفلد

کالکشن پاییز/زمستان برند شنل 2010

کالکشن پاییز/زمستان برند شنل 2010 - کارل لاگرفلد

این کالکشن آماده پوشیدن زمستانه برند شنل که با الهام از لباس ساکنان قطب شمال طراحی شده بود یکی از پرسروصداترین شوهای برند شنل بود. در این شو برای تداعی بیشتر زمستان و فضای قطب تکه‌ای از یک کوه یخ به سالن نمایش آورده شده بود و هنرمندان با تراشیدن کوه یخ راهروهایی برای حرکت مدل‌ها در آن ایجاد کرده بودند.

کالکشن پاییز/زمستان شنل 2010 - کارل لاگرفلد

فندی پاییز/زمستان 2019

آخرین کالکشن کارل لاگرفلد

این شو در حالی برگزار شد که بزرگ‌ترین طراح معاصر و خالق آن در میان ما حضور نداشت. کالکشن پاییز/ زمستان 2019 فندی در حالی به روی صحنه رفت که سه روز قبل از آن کارل لاگرفلد زندگی را وداع گفته بود. این شو همچون ادای احترامی به کارل بود و حاضرین با اندوهی وصف نشدنی به یاد او به تماشای آخرین کالکشنش نشستند.

سخن آخر

آیکانیک ترین طراحی کارل لاگرفلد

کارل لاگرفلد افسانه‌ای در طول فعالیت خود کارهای گوناگونی ارائه داد؛ اما بدون شک ماندگارترین اثر او استایل خودش بود. کمتر کسی است که با دیدن موهای سفید دم‌اسبی و عینک‌دودی بزرگ مشکی رنگ نداند تصویر چه کسی به نمایش درآمده. کارل بدون شک بزرگ‌ترین و قدرتمندترین طراح مدی بود که در عصر معاصر همراه ما شد و آثار بی‌نظیری برایمان خلق کرد و به نمایش گذاشت. فوت او اتفاق غم‌انگیزی بود که به دنیای مد تحمیل شد؛ اما باید بدانیم که مد و فشن همچون یک رود خروشان و گذراست و همیشه باید منتظر طراحان جوانی بود که از راه می‌رسند و به افسانه تبدیل می‌شوند.

ما در ژومنت تلاش می‌کنیم تا در کنار زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره طراحان بزرگ دنیای مد فرصتی برای معرفی طراحان جوان و تازه نفس فشن نیز فراهم کنیم. با دنبال کردن بخش طراحان لباس می‌توانید با این هنرمندان عرصه مد و فشن بیشتر آشنا شوید.