با انواع مختلف پیرسینگ، قدیمی‌ترین عمل زیبایی جهان بیشتر آشنا شوید

مریم موسوی 6 ماه پیش
7 دقیقه مطالعه
انواع مختلف پیرسینگ

زمانی که نام "پیرسینگ" به عنوان یک عمل زیبایی مطرح می‌شود بسیاری از افراد فکر می‌کنند که با پدیده‌ای نوظهور در دنیای فشن و زیبایی مواجه شده‌اند درحالی‌که پرسینگ یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین روش‌های تزیین ظاهر در طول تاریخ است و حتی در بسیاری از اقوام و سنت‌ها از انواع مختلف پیرسینگ برای نشان دادن یک مفهوم خاص و یا برآورده شدن یک خواسته از  جانب معبود خود استفاده می‌کردند. در این مقاله قصد داریم تا هرچه بیشتر با این عمل زیبایی تاریخی و چگونگی انجام و مراقبت‌های پس از آن در دنیای امروزه صحبت کنیم و با انواع مختلف پیرسینگ و مناسب‌ترین جواهرات برای آن آشنا شویم.


پیرسینگ چیست و چگونه استفاده می‌شود؟

پیرسینگ یک عمل زیبایی تاریخی است که برای انجام آن سوراخ و حفره‌ای در قسمتی از بدن ایجاد می‌شود و یک جواهر به آن وصل و یا از آن حفره آویزان می‌شود. یکی از مرسوم‌ترین پرسینگ‌هایی که در زندگی روزمره با آن مواجه می‌شویم سوراخ‌هایی هستند که برای آویزان کردن انواع گوشواره در گوش خود ایجاد می‌کنیم.

پیرسینگ یک اکسسوری قدیمی و پر معنا!

این اکسسوری تاریخچه‌ای طولانی و متنوع در تمدن‌های مختلف دنیا دارد:

در گذشته و در میان بسیاری از ملت‌ها، همچون مصر باستان، بودایی‌ها، روم باستان و آیین‌های هندوئیسم و بودایی، پیرسینگ به عنوان یک نماد مذهبی و معنوی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. برای مثال در میان بلوچ‌ها و در میان زنان مناطق آسیا میانه پیرسینگ بینی از گذشته مرسوم و نشان دهنده ثروت و دارایی بوده است.

در بسیاری از قبایل بومی در جهان نیز، پرسینگ‌ها به عنوان نمادهای جوانی، جنگ و جنگجویی شناخته می‌شوند. این اعمال به عنوان نمادهای تبلیغ قدرت و متمایز کردن افراد با این ویژگی‌ها از دیگران استفاده داشته‌اند.

امروزه اما با پیشرفت جراحی‌ها و بهداشت، پیرسینگ به عنوان یک عنصر از خودآرایی و مد معاصر شناخته می‌شود. امروزه، پیرسینگ‌ها به عنوان عناصر جذابیت و شخصیت به کار می‌روند و انواع مختلفی از آن‌ها برای همه افراد در دسترس هستند.

قدمت تاریخی پیرسینگ

نکات ایمنی و بهداشت در انتخاب و اجرای انواع مختلف پیرسینگ

برای اینکه یک پرسینگ زیبا و موفق داشته باشید بهتر است در حین این عمل و انتخاب جواهر آن به برخی از نکات همچون " انتخاب متخصص ماهر"، "مکان معتبر"، "انجام تست حساسیت پوست پیش از آغاز عمل"، " تمیز بودن وسایلی که برای عمل شما استفاده می‌شوند و ضدعفونی آنها" و همچنین انتخاب " جواهر از جنس مناسب همچون طلا و یا نقره که از ایجاد عفونت و یا تحریک پوست جلوگیری می‌کنند" توجه کنید.

4 نکته مهم برای مراقبت و بهبودی پیرسینگ‌های تازه

1. نظافت دقیق: محل پیرسینگ را باید تا زمان بهبود زخم تمیز نگه دارید. شستشو با آب ولرم و ملایم و سپس خشک کردن با یک دستمال نرم یک از روشهای پیشنهادی برای تمیزکردن زخم پیرسینگ است.

2. استفاده از محصولات نرم‌کننده: استفاده از محصولات نرم‌کننده مناسب برای کمک به رطوبت‌رسانی و نرمی پوست برای التیام سریعتر زخم نیز توصیه می‌شود.

3. رعایت دستورات پزشکی: پیروی از دستورات پزشکی و توصیه‌های پزشک پس از پیرسینگ بسیار مهم است. این دستورات می توانند شامل تغذیه مناسب و دریافت مکمل‌های ویتامینی خاصی نیز باشند.

4. عدم لمس و پیچاندن جواهرات: پیرسینگ را نباید زیاد از حد پیچاند و لمس کرد این امر ممکن است باعث عفونت و بهبود نیافتن زخم شود. این کار را تنها باید براساس توصیه پزشک خود انجام دهید.

رعایت این نکات بهداشتی و ایمنی سبب می‌شود تا زخم ناشی از عمل پیرسینگ شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بهترین نحوه التیام یابد.

مطلب پیشنهادی: طرح تاتو زنانه

انواع مختلف پیرسینگ

عمل پرسینگ را می‌توان در نواحی مختلفی از بدن انجام داد؛ اما به طور کلی می‌توان انواع مختلف پیرسینگ را در دسته‌های زیر تقسیم بندی کرد:

1.      پیرسینگ گوش:

انواع مختلف پیرسینگ گوش

به جرات می‌توان گفت که پیرسینگ گوش یکی از پرطرف‌دارترین و رایج‌ترین انواع پیرسینگ است که توسط بسیاری از افراد انجام می‌شود بر اساس محل قرارگیری پیرسینگ در گوش می‌توان پیرسینگ گوش را نیز به انواع مختلفی تقسیم بندی کرد:

"پیرسینگ گوش نیمه بالا (Helix Piercing) "

"پیرسینگ گوش نیمه پایین (Lobe Piercing)"

"پیرسینگ دایره‌ای گوش  که در داخل گوش انجام می‌شود (Daith Piercing)"

"پیرسینگ روتختی گوش که کمی بالاتر از لبه گوش و به سمت داخل انجام می‌شود (Tragus Piercing)"

"پیرسینگ گوش میانی (Conch Piercing)**:

2.    پیرسینگ لب:

انواع مختلف پیرسینگ لب

پیرسینگ لب نیز بسته به منطقه‌ای از لب که انجام می‌شود نام‌ها و انواع مختلفی دارد:

پیرسینگ لب بالایی (Upper Lip Piercing)

پیرسینگ لب پایینی (Lower Lip Piercing)

پیرسینگ لبرت این پیرسینگ در منطقه‌ای در زیر لب پایینی انجام می‌شود (Labret Piercing)"

اگر پیرسینگ لب خود را به صورت جفت و در طرفین راست و چپ بزنید در اصطلاح به آن " نیش مار" گفته می‌شود.

تغذیه مناسب و عدم خوردن و آشامیدن انواع خوراکی‌های تحریک کننده و حساسیت زا نقش بسیار مهمی در دستورهای مراقبتی پس از انجام عمل پیرسینگ لب دارند.

3.   پیرسینگ زبان:

پیرسینگ در ناحیه زبان در میان انواع مختلف پیرسینگ یکی از دردناک‌ترین و ریسکی‌ترین موارد به شمار می‌آید. اگر قصد انجام این نوع پیرسینگ را دارید باید پس از صورت گرفتن عمل با حساسیت بالایی به دستورات مراقبتی پزشک خود عمل کنید. پیرسینگ‌های زبان معمولاً به صورت میله‌های صاف و خمیده و در جهت افقی و عمودی در مناطق مختلف زبان نصب می‌شوند.

4.    پیرسینگ بینی:

انواع مختلف پیرسینگ بینی

پیرسینگ بینی یکی از قدیمی‌ترین انواع این عمل است. از گذشته‌های دور زنان هندو از این سبک برای آرایش و زینت چهره خود استفاده می‌کردند و از این طریق میزان ثروت و قدرت خود را به نمایش می‌گذاشتند. امروزه نیز این نوع پیرسینگ در کنار پیرسینگ ناحیه گوش از پرطرف‌دارترین و مرسوم‌ترین انواع این عمل هستند. نام برخی از معمول‌ترین پیرسینگ‌های بینی عبارت‌اند از:

پیرسینگ نوستریل (Nostril Piercing) در ناحیه گوشه و بینی و کمی پایین‌تر از شروع طول بینی زده می‌شود.

پیرسینگ بالای نوستریل (High Nostril Piercing)

پیرسینگ بینی دوگانه (Double Nostril Piercing)

پیرسینگ بینی بوکه‌ای (Septum Piercing) که برای آن سوراخی در ناحیه بین بینی ایجاد می‌شود و به عنوان جواهر معمولاً از حلقه‌ استفاده می‌شود

پیرسینگ بینی سالم (Septril Piercing) ترکیبی از پیرسینگ بینی بوکه‌ای و پیرسینگ نوستریل

توجه داشته باشید که به دلیل ارتباط مستقیم مجرای بینی با مغز، نگهداری از زخم عمل در این ناحیه بسیار مهم است و حساسیت‌های فراوانی دارد.

5.    پیرسینگ ابرو:

یکی دیگر از انواع مختلف پیرسینگ که محبوبیت زیادی دارد پیرسینگ در ناحیه ابرو است و می‌تواند تفاوت بسیاری را در ظاهر شما ایجاد کند.

انواع مختلف پیرسینگ ابرو

6.     پیرسینگ چهره:

پیرسینگ چهره و یا پیرسینگ گونه نیز از جمله انواع مختلف این عمل است که می‌توانید بسته به سلیقه خود به سراغ آن بروید.

علاوه بر موارد گفته شده پیرسینگ در نواحی مختلف بدن نیز بسته به سلیقه شما قابل اجرا و پیاده سازی هستند.

مطلب پیشنهادی: انواع تاتو مردانه

انواع مختلف پیرسینگ

نکات انتخاب جواهرات برای پیرسینگ

پیش از آنکه محل پیرسینگ خود را انتخاب کنید بهتر است اطلاعاتی در مورد جواهرات مناسب برای هر منطقه به دست آورید، چرا که جواهرات نه تنها جزئی از تزیین بدن شما هستند، بلکه به زخم پیرسینگ‌ها کمک می‌کنند تا درستی بهبود یابند.

جواهرات پیرسینگ معمولاً باید از موادی مانند تیتانیوم، فولاد ضد زنگ، نقره، طلا، یا پلاستیک با کیفیت تهیه ‌شوند. مهم است که ماده تشکیل دهنده این جواهرات با بدن شما سازگاری داشته باشد و از موادی ساخته شده باشد که ضد حساسیت هستند.

همچنین جواهرات پیرسینگ باید اندازه و ضخامت مناسبی داشته باشند. اندازه جواهر باید به نحوی باشد که به درستی در سوراخ پیرسینگ بنشیند و نه خیلی کوچک و نه خیلی بزرگ باشد.

جواهرات پیرسینگ به خصوص آن‌هایی که در مناطق حساس قرار می‌گیرند نیاز به شستشو و مراقبت منظم دارند. با استفاده از آب نمک و یا طبق دستورات پیرسینگ کار خود، اجواهرات پیرسینگ را به صورت منظم تمیز کنید.

سخن آخر

اگر قصد دارید به سراغ این عمل زیبایی بروید با کمک نکات گفته شده در این مقاله می‌توانید مناسب‌ترین محل برای پیرسینگ صورت خود را انتخاب کنید و با استفاده از جواهر مناسب و مراجعه به متخصصین، یک پیرسینگ زیبا و جذاب داشته باشید. با دنبال کردن ما در مجله آنلاین ژومنت می‌توانید با به‌روزترین و مهم‌ترین مطالب در حوزه مد و فشن آشنا شوید.