معرفی بابک وثوقی و برند یونیتی

5 دقیقه مطالعه
درباره برند یونیتی و خالق آن، بابک و ثوقی

بابک وثوقی یکی از طراحان و کارآفرین های موفق ایرانی و خالق برند منحصربه‌فرد یونیتی است. این برند تلفیقی از سبک خیابانی و هنر مدرن است که طرفداران زیادی در ایران و حتی خارج از کشور دارد. مجله مد و فشن ژومنت با افتخار راجع به چگونگی تولد برند بابک وثوقی می‌پردازد؛ پیشنهاد می‌کنم این مقاله را از دست ندهید.


بیوگرافی بابک وثوقی

بابک وثوقی در سن 11 سالگی به دلیل جنگ در ایران به‌تنهایی و بدون خانواده به کشور دیگری مهاجرت کرد. اما او به ایران نیز سفر می‌کند و در سال 1373 به مدت دو سال و نیم در ایران به سربازی رفت که برای او تجربه بسیار خوبی بود و با دوستان زیادی آشنا شد.

بیوگرافی بابک وثوقی

شروع طراحی تیشرت

بابک وثوقی از آن دسته از افراد بود که تا سن بیست و شش - هفت‌سالگی هدف خاصی نداشت و نمی‌دانست که در آینده می‌خواهد چه شغلی داشته باشد و به قول خودش سرش در همه‌جا بود. وثوقی که در یک مرکز تتو کار می‌کرد؛ تصمیم گرفت یکی از طرح‌های تتو (اسکلت) را روی یک تیشرت چاپ کند. پس از آنکه این کار با استقبال دوستانش روبه‌رو شد؛ این طرح‌ها را روی چند تیشرت دیگر زد و به یک مغازه فروخت.

او اولین موفقیت خود را این‌گونه بیان کرد:

دوستم به من زنگ زد و گفت اون تیشرت طرح اسکلت که ازت خریدم رو الان تن بابی ولنتیتو روی بیلورد دیدم. خیلی خوشحال شدم و باور نمی‌کردم آن زمان هم اینترنت به این شکل نبود و تاکسی گرفتم و رفتم بیلبورد رو از نزدیک دیدم.

در ابتدا بابک تیشرت‌های خود را تنها به یک مغازه می‌فروخت؛ اما پس از آن، پیشنهاد شراکت از سمت دو برادر پارچه فروش ایرانی را دریافت کرد که این آغاز همکاری آن ها شد. او کارهایش را با اسم برند هیستوری (History Clothing) به فروش می‌رساند. این شراکت تنها 4 سال، تا سال 2005 طول کشید و پس از آن با کس دیگری شریک شد و نقل‌قول‌های گرافیکی را روی تیشرت با لیبل Modern Prophecy تولید می‌کرد. او در کنار این شراکت، برند بابک وثوقی، که چرم خاص و گرون تولید می‌کرد را نیز داشت. به گفته خود این برند را نمی‌خواست با کسی شریک شود و قصد داشت که تنها سلبریتی‌ها از این برند استفاده کنند.

 babak vosoughi uniti  برند بابک وثوقی یونیتی

علت شهرت بابک وثوقی

او تیشرت‌های خود را در بوتیک‌ها و فروشگاه‌های بزرگ بازار قرار می‌داد. به همین دلیل سلبریتی‌های زیادی از جمله: لیزا ماری پریسلی، برادران وینز، بابی والنتینو، بیلی آیدل، و گروه‌هایی مانند System of a Down، Papa Roach، Nickelback و Super Nova لباس‌های او را می‌پوشیدند و همین باعث شهرت او در بین خارجیان شد.  

وثوقی کارگردانی چند موزیک ویدئو با همکاری علی زمانی را قبل از طراحی تیشرت، بر عهده داشت که این کار باعث دوستی او با خوانندگانی مثل عرفان، سامی بیگی و آرش شد. این خوانندگان تیشرت‌های او را در موزیک ویدئو های خود استفاده می‌کردند که این کار به شهرت او در بین ایرانیان کمک بسیاری کرد.  

تولد برند یونیتی uniti

پس از موفقیت او از فروش تیشرت ها، بابک هر سه هفته یک‌بار همراه با تیشرت‌هایش به ایران می‌آمد تا آن‌ها را به فروش برساند. اما به دلیل مواد اولیه گران برای تولید کارها، قیمت تیشرت‌ها بالابود و فروش زیادی نداشت. بابک وثوقی که طراح برند SMB صمد نیکخواه (کاپیتان بسکتبال) بود؛ تصمیم گرفتند برندی را در ایران ایجاد کنند. هدف ایت بود که این برند کاملاً ایرانی باشد و صفر تا صد کار در ایران و با قیمت مناسبی تولید شود. به‌این‌ترتیب برند یونیتی (UNITI) در سال 1394 در ایران و با لیبل ساخت ایران (Made in Iran) وارد بازار شد.  

وثوقی علاقه دارد لباس‌های این برند ساده و در رنگ‌های محدودی مثل سفید، مشکی و خاکستری تولید شوند.

تولد برند یونیتی uniti

گسترش برند یونیتی بابک وثوقی

ایجاد و گسترش آن در ابتدا به مشکل برخورد که این کارآفرین موفق مشکل را این‌گونه بیان کرد:

به‌خاطر رکود اقتصادی تو آمریکا سه تا از مغازه‌های خیلی خوبی که کارهای منو می فروختن بسته‌شدن و تمام سرمایه‌ام به بادرفت. دیدم هیچ کاری نمیتونم بکنم جز اینکه از اول و جایی که ده سال پیش بودم دوباره شروع کنم. علاقه من به این کار آن‌قدر بود که هیچ جوره نمی تونستم تسلیم بشم. شنیدی میگن طرف از گاراژ خونش یا صندوق‌عقب ماشینش جنس می‌فروخته؟ من دقیقاً این کارا رو کردم. هیچ‌وقت فکر نکردم که من یه موقع تو ۱۲۰ تا مغازه بودم الان باید بشینم یکی بیاد دنبالم!  

به همین دلیل او در ابتدا با یک مغازه 40 متری در قیطریه کار خود را آغاز کرد. سپس برای گسترش کارش مجبور شد موتورش را بفروشد و پنج هزار دلار هم از یکی از دوستانش قرض کند. وثوقی با پشتکار زیاد توانست برند Uniti  را به شهرت جهانی برساند. در حال حاضر این برند 3 شعبه در تهران و 2 نمایندگی در شهرستان دارد. موفقیت یونیتی باعث شد که در خارج از ایران نیز طرفدار پیدا کند که باعث شد در دبی، لندن، المان و لس آنجلس آمریکا نیر شعبه داشته باشد.

برند یونیتی بابک وثوقی uniti

منبع الهام طرح‌های برند یونیتی

این کارآفرین در مصاحبهٔ خود این‌گونه گفت که الکساندر مک کوئین بزرگ‌ترین الهام‌بخش او بوده است و در حال حاضر منبع الهامات او بر اساس بخشی از زندگی او است. به‌عنوان‌مثال ممکن است یک فیلم بر روی ایده‌های او تأثیر بگذارد.  

نظر شما راجع به بابک وثوقی کارآفرین و طراح موفق چیست؟

babak vosughi  بابک وثوقی