روتین موی فر

مریم موسوی 11 ماه پیش
6 دقیقه مطالعه
روتین موی فر

معمولاً بسیاری از افرادی که موهای فر دارند به دلیل عدم آگاهی از نحوه‌ی نگهداری موهایشان خیلی زود از فر بودن آنها خسته می‌شوند و به سراغ انواع و اقسام روش‌های صافی مو می‌روند. اما با اجرای یک روتین موی فر درست و مناسب به زودی از موهای فر خود به‌قدری راضی خواهید شد که دیگر نیازی به صاف کردن آنها نخواهید داشت. روتین موی فر کار سخت و پیچیده‌ای نیست و فقط لازم است با چگونگی آن آشنا شوید. در ادامه قصد داریم تا تمامی مراحل روتین موی فر را به شما آموزش دهیم.


روتین موی فر در حمام

روتین موی فر در حمام با انتخاب محصول مناسب

یکی از مهم‌ترین کارهای شروع یک روتین موی فر ، شناسایی محصولات مختص موی فر در هر مرحله‌ و جایگزینی آنها با محصولات عادی و روزمره‌ای است که استفاده می‌کنید. همان گونه که برای موهای احیا و کراتین شده شامپوهای مخصوص کراتینه و برای موهای رنگ شده، خشک و چرب محصولات اختصاصی وجود دارد موهای فر نیز دارای شامپوی مخصوص هستند. شاید در گذشته تنوع این نوع محصولات کمتر بود؛ اما امروزه با طیف وسیعی از لاین‌های سلامت موی فر در برندهای مختلف روبه‌رو هستیم که می‌توانید با تست کردن این محصولات، مناسب‌ترین برند را برای موهای خود پیدا کنید.

روتین موی فر در زمان شستشو

اگر به تازگی کار مراقبت از موهای فر را شروع کرده‌اید در ابتدا به محصولات زیادی نیاز ندارید. برای روتین حمام خود تنها لازم است که از یک شامپوی مخصوص موی فر و یک نرم کننده و یا ماسک موی مناسب استفاده در حمام مخصوص موی فر استفاده کنید.

زمان شانه کشیدن موهای فر

شانه زدن و روتین موی فر

نکته مهم در روتین موی فر زمان و نحوی شانه کشیدن این نوع مو است. هرگز موهای فر را به صورت خشک شانه نکنید. باور کنید این آخرین حالتی است که می‌خواهید موهایتان را ببینید!

می‌توانید موهای فر را پیش از حمام شانه کنید و گره‌های آن را باز کنید و سپس به شستن آنها بپردازید. توجه داشته باشید که شانه زدن را از کف سر شروع نکنید؛ زیرا این کار سبب پایین رفتن گره‌های کوچک و جمع ‌شدن آنها در نقاط انتهایی مو می‌شود و شما را با دردسر یک گره بزرگ در انتهای ساقه مو مواجه می‌کند. برای شانه زدن کافی است که این کار را از قسمت انتهایی مو آغاز کنید و کم‌کم به طرف کف سر حرکت کنید.

موهایتان را می‌توانید در هنگام حمام و زمان آغشته کردن موها به ماسک یا نرم کننده مخصوص شانه کنید و یا این کار را به پس از حمام و زمانی که موهای نم دارتان را به کرم مو آغشته کرده‌اید واگذار کنید. در هر صورت هرگز موی فر را به حالت خشک شانه نکنید.

روتین موی فر در حمام

اگر موهایتان تمیز است و نیازی به شستشو ندارد؛ اما کمی نامرتب شده و نیاز به شانه کشی دارد کافی است به کمک یک اسپری آب، موهایتان را نمدار کنید و سپس با کمک مقداری کرم موی رقیق آنها را حالت دهید.

نکته مهم: بهترین نوع برس و شانه برای استایل دهی به موهای فر، برس و شانه‌های چوبی هستند که از ایجاد الکتریسیته ساکن در هنگام تماس با مو جلوگیری می‌کنند. همچنین انواع خاصی از برس نیز برای استایل دهی به موی فر وجود دارند که می‌توانید آنها را تهیه کنید.

روتین موی فر پس از حمام

روتین موی فر پس از حمام

یکی از مهم‌ترین مراحل استایل دهی به موی فر و رسیدن به ظاهر دلخواه این موها رعایت روتین موی فر پس از حمام است.

ابتدا نم موهای خود را با یک حوله و یا یک تیشرت نخی بگیرید. سپس کف دستان خود را به مقداری کرم و یا حالت دهنده‌ی موی فر آغشته کنید و موهایتان را به آرامی چنگ بزنید به گونه‌ای که تمام موهایتان آغشته به حالت دهنده شود. اگر در این مرحله موهایتان را شانه نمی‌زنید سعی کنید با انگشتانتان موها را شانه کنید و گره‌های باقی مانده را از بین ببرید.

اسکرانچ کردن در روتین موی فر

سپس موهای آغشته به حالت دهنده را به یکی از دو روش اسکرانچ و یا پیچیدن دور انگشت حالت دهید. برای اسکرانچ کردن انتهای یک دسته مو را کف دستتان بگیرید و مانند فنر به سمت کف سرتان ببرید، چنگ بزنید و چند لحظه به همین شکل نگه دارید تا حالت بگیرند و سپس رها کنید. این کار را با تمامی قسمت‌های موی خود انجام دهید.

مراحل اسکرانچ موی فر

روش استفاده از سشوار برای موهای فر

سشوار زدن موی فر با کمک دیفیوزر

بهتر است موهای فر را توسط سشوار خشک نکنید با این حال اگر قصد استفاده از سشوار را دارید حتماً از سری مخصوص موهای فر که دیفیوزر نام دارد استفاده کنید. برای خشک کردن مو با کمک دیفیوزر یک دسته از موهایتان را به دقت و بدون به‌هم ‌خوردن فرهای آن درون آن قرار دهید و منتظر شوید تا کمی خشک شود. اگر دوست دارید که موهایتان کمی پف داشته باشد و ریشه و ابتدای ساقه موهایتان کمی در قسمت کف سر حجم‌دار باشد سری سشوار را جدا کنید و با باد ملایم، دهانه سشوار را به درون موها برده و در نزدیکی کف سر، موها را سشوار کنید.

روغن تراپی در روتین موهای فر

روغن تراپی در روتین موی فر

 برای حفظ درخشندگی و حجم گرفتن موهایتان سعی کنید همیشه پس از حمام و پس از خشک شدن کامل مو، آن را با کمی روغن آرگان مخصوص اسکرانچ کنید. علاوه بر این روغن تراپی هفتگی و یا ماهانه موهایتان به حفظ رطوبت، مواد مغذی و شادابی موها در طولانی مدت کمک شایانی خواهد کرد. روغن تراپی با هدف شادابی ساقه مو را می‌توانید به صورت هفتگی و با آغشته کردن ساقه‌ی مو با روغن در زمان حدودی نیم ساعت قبل از حمام انجام دهید.


برای افزایش سرعت رشد مو نیز می‌توانید پس از مشورت با افراد متخصص روغن مناسب نوع پوست و موی خود را تهیه کنید و با آغشته کردن ریشه مو به آن به طور ماهانه روغن تراپی انجام دهید. همچنین ماساژ کف سر در هنگام روغن تراپی موجب بهبود گردش خون در پوست سر و اکسیژن رسانی به کف سر می‌شود و این کار نیز می‌تواند در کنار روغن تراپی به رشد موهای شما کمک کند.

روتین موی فر برای خواب

اگر دوست دارید موهای فرتان بدون حمام کردن مجدد، خوش حالت بماند و وز نشود حتماً از رو بالشتی ساتن برای خواب استفاده کنید. همچنین اگر موهای بلندی دارید، به کمک یک روسری ساتن و یا کش اسکرانچی ساتنی موهایتان را به بالای سرتان هدایت کنید و از فشرده و له شدن موها در زیر بدنتان در هنگام خواب جلوگیری کنید.

روش کوتاه‌کردن موی فر

اگر قصد دارید مدل موهای خود را همیشه در حالت فر نگهدارید بهتر است در هنگام کوتاهی و نوک گیری، موهایتان را صاف نکنید و از آرایشگرتان بخواهید تا در همان حالت فر به موهای شما فرم و حالت دلخواهتان را بدهد.

سخن آخر

اگر در ابتدای کار نگهداری و اجرای روتین موی فر هستید اصلاً عجله نکنید. موهای شما برای مدت زیادی در معرض مواد مضر و حاوی کراتین و صاف کننده بوده است. بازگشت و حفظ فر موهای شما نیازمند بازگشت سلامتی به ساختمان موهای شماست و ممکن است کمی زمان ببرد. اگر در این راه کم حوصله هستید در ابتدای هر ماه از موهای خود عکس بگیرید تا بتوانید روند بهبود سلامتی و فرم گیری موهایتان را بهتر رصد کنید. با رعایت نکات مراقبتی موی فر می‌توانید فرم اصلی موهایتان را به آن بازگردانید.

برای خواندن مطالب بیشتر در حوزه مراقبتی و بهداشتی می‌توانید ما را در مجله آنلاین ژومنت دنبال کنید.