چند ماسک موی طبیعی برای سلامت مو و پوست سر

12 دقیقه مطالعه
ماسک موی طبیعی

تقویت ریشه و ساقه مو به کمک ماسک موی طبیعی و یا حتی ماسک موهای موجود در بازار امری مهم است که امروزه اکثر افراد به آن واقف هستند. موهای ما در طول روز در معرض آسیب‌های فراوانی قرار می‌گیرند. این آسیب‌ها اغلب ناشی از آلودگی‌های موجود در هوا، استفاده بی رویه و یا نادرست از سشوار و اتوی مو و یا حتی روش‌های نادرست استفاده از آرایش مو همچون مواد رنگ مو و انواع مواد صاف کننده و فر کننده هستند. شما به کمک درمان‌های خانگی و استفاده درست و یک برنامه روتین ماسک موی طبیعی تقویت کننده و یا متناسب با نوع و مشکل موی خود می‌توانید تأثیر آن را در تقویت، پرپشتی و رشد موهایتان مشاهده کنید. در ادامه قصد داریم تا برخی از این ماسک موهای معجزه کننده را به شما معرفی کنید.


نکته مهمی که باید پیش از استفاده از ماسک موی طبیعی بدانیم!

نکات استفاده از ماسک موی طبیعی

هرکدام از ما به دنبال نسخه متفاوتی برای موهای خود می‌گردیم و سعی می‌کنیم به کمک یک پزشک زیبایی، متخصص طب سنتی و یا حتی مشاور آرایشی بهداشتی یک فروشگاه به خواسته خود برسیم. برخی از افراد به دنبال راه‌هایی برای درخشندگی و تقویت موهای خود هستند، برخی دیگر از ریزش مو رنج می‌برند و در جستجوی درمانی برای تقویت ریشه موی سر خود هستند، بعضی از افراد اما به‌خاطر مسائل ژنتیکی و یا بیماری موهایشان کم پشت شده و دوست دارند به روزهایی بازگردند که موهایی ضخیم و پرپشت داشتند، بسیاری از افراد نیز بر اثر استفاده بی رویه از وسایل و مواد حالت دهنده دائمی و یا مواد شیمیایی مانند دکلره به موهایشان آسیب زده‌اند! هر یک از این موارد برای درمان شدن به روش و ماسک موی طبیعی خاص خود و یا حتی تغییر در تغذیه نیازمند است. پس توجه داشته باشید که پیش از رفتن به سراغ یک نسخه درمان طبیعی مو ابتدا مشکل اصلی را شناسایی کنید.

ماسک موی مناسب

شرایط کنونی محیط و سبک زندگی ما سبب شده است تا جدا از مواد مغذی که به وسیله مواد غذایی به مو و پوست سر ما می‌رسد موهای ما نیاز به تقویت و رسیدگی‌های مداوم خارجی نیز داشته باشد تا بتوانیم آسیب‌های وارد شده به موی سر خود را جبران کنیم. مو و پوست سر ما یک ساختار پیچیده دارد برای داشتن موی سالم اول باید پوست سر سالم داشته باشیم. در نتیجه در درمان‌های مو باید به مشکلات پوستی سر و همچنین تقویت و لایه برداری پوست سر نیز توجه داشته باشیم. در ادامه قصد داریم تا برخی از روش‌های مراقبت از پوست و موی سر به کمک مواد طبیعی را با یکدیگر بررسی کنیم.

مزایای ماسک موی طبیعی

مزایای ماسک موی طبیعی

اگر به تبلیغات محصولات تقویت کننده مو توجه کرده باشید احتمالاً می‌دانید که اکثر محصولات تقویت کننده از روغن‌ها و عصاره مواد طبیعی مثل آرگان، جوجوبا، رزماری، عسل، شیر، نارگیل و... تهیه و تولید شده‌اند. ماسک موهای شرکتی به دلیل استفاده از مواد شیمیایی و نگهدارنده می‌توانند موجب اثرات آلرژیک شوند در نتیجه ریسک استفاده از محصولات طبیعی کمتر خواهد بود.

مقایسه ماسک موی طبیعی

ماسک موهای طبیعی اغلب صرفه اقتصادی دارند و از طرفی آسیب کمتری به محیط زیست می‌زنند؛ زیرا برای تولید آنها کارخانه‌ای مشغول به کار نیست و از بسته بندی‌های پلاستیکی و مخرب استفاده نشده است. البته نکته مهم و قابل توجه در هنگام استفاده از ماسک موهای طبیعی که باید به آن توجه داشته باشید این است که این مواد را نمی‌توانید برای طولانی مدت نگهداری کنید و بهتر است برای هر بار استفاده به میزان نیاز خود ماسک تهیه کنید.

در ادامه می‌خواهیم دقیق‌تر به مزایای ماسک‌های مو و انواع ماسک موهای طبیعی و نحوه عملکرد آنها بر روی موهای شما بپردازیم.

بهترین متریال برای ماسک مو

تقویت مو در خانه

این که از چه متریالی برای ماسک مو استفاده کنید بستگی به نوع مو و وضعیت پوست سر شما دارد. شما باید از متریالی که مقادیر زیادی از ویتامین‌های مورد نیاز پوست و موهای شما را داراست، استفاده کنید. در این بخش چند متریال رایج برای سلامت مو را به شما معرفی می‌کنیم و عملکرد هرکدام را برای شما شرح می‌دهیم.

موز

موز برای موخوره بسیار عالی است و یکی از موادی است که برای جلوگیری از موخوره و وزی موهایتان می‌توانید در ماسک موهای طبیعی خود استفاده کنید. سیلیس موجود در موز به نرم و براق شدن موهای شما کمک می‌کند. همچنین موز یک ضد باکتری عالی است وزی موهای شما و شوره سر شما را کاهش می‌دهد.

تخم مرغ

ماسک موی طبیعی با تخم مرغ

زرده تخم مرغ یکی از عالی‌ترین متریال‌هایی است که می‌توانید در ماسک موهای خود استفاده کنید تخم مرغ دارای مقادیر زیادی ویتامین A,E است که به رشد موهای شما کمک می‌کند. سفیده تخم مرغ که پروتئین‌های فوق‌العاده‌ای دارد به تقویت موها و پوست سر شما کمک می‌کند.

عسل

ماسک موی طبیعی با عسل

عسل یک مرطوب‌کننده عالی است که به حفظ رطوبت موهای شما کمک می‌کند و باعث می‌شود که موهایتان رطوبت بیشتری را جذب کنند و همچنین به تقویت فولیکول موهایتان نیز کمک می‌کند.

روغن نارگیل

ماسک موی طبیعی با روغن نارگیل

روغن نارگیل چون مولکول‌های سبکی دارد عمیق‌تر به ریشه و ساقه موهایتان نفوذ می‌کند. موخوره و شکستگی موهای شما را کاهش می‌دهد و آن‌ها را احیا می‌کند. همچنین باعث تقویت پروتئین موهای شما می‌شود.

روغن زیتون

روغن زیتون یک آب‌رسان عالی برای موهای شماست. این روغن حاوی موادی به اسم اسکوالن است که به طور طبیعی در بدن ساخته می‌شود؛ ولی با افزایش سن اسکوالن در بدن کاهش می‌یابد. جالب اینجاست که روغن زیتون به تقویت اسکوالن در بدن شما کمک می‌کند و مو و پوست سر شما را مرطوب نگه می‌دارد.

دارچین

دارچین حاوی مواد مغذی بسیاری مثل آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌هاست که برای مو و پوست سر شما خواص بسیاری دارد. این ادویه به گردش خون کمک می‌کند و همین امر باعث رشد موهایتان می‌شود. دارچین یک لایه بردار عالی است که لایه‌های مرده پوست سر شما را پاک‌سازی می‌کند و باعث آزادسازی فولیکول‌های موهایتان می‌شود و رشد موهایتان را افزایش می‌دهد.

روغن کرچک

ماسک موی طبیعی با روغن طبیعی

این روغن یک تقویت‌کننده عالی برای رشد موهای شماست. اگر تار موهای نازک و موهایی کم پشت دارید، روغن کرچک تار موهایتان را ضخیم می‌کند، به شما موهایی پر پشت و زیبا می‌دهد، موهایتان را آبرسانی عمیق می‌کند و آنها را شفاف و درخشنده می‌سازد. همچنین روغن کرچک ریزش موهای شما را کاهش می‌دهد. روغن کرچک حاوی پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان است که همه این‌ها مورد نیاز موهایتان است و مانند یک ضد باکتری عالی برای پوست سر شما عمل می‌کند.

چای سبز

چای سبز حاوی بسیاری از ویتامین‌ها از جمله پتاسیم، منیزیم، پلی فنول، آمینو اسید و فولیک اسید است. یک درمان عالی برای موهایتان چای سبز است. چای سبز موهای شما را شفاف و شاداب می‌کند و یک آب‌رسان عالی برای موهای شما محسوب می‌شود که ریزش موهایتان را کاهش می‌دهد. چای سبز التهاب پوست سر شما را درمان می‌کند و خارش پوست سر شما را نیز از بین می‌برد.

ماسک مو عسل و روغن نارگیل مناسب موهای وز و شکننده

ماسک موی طبیعی عسل و روغن نارگیل

  • 1 قاشق غذاخوری عسل 
  • 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل 

عسل و روغن نارگیل یک ترکیب عالی برای موهای آسیب‌دیده است و هر دو ماده خاصیت احیای مو را دارند.

عسل و روغن نارگیل را با هم مخلوط و گرم کنید. مواظب باشید که داغی آن به حدی باشد که به مو و پوست سر شما آسیب نرساند. سپس آن را به موهای خود بمالید و کل موهای خودتان را با این ترکیب بپوشانید. 5 الی 10 دقیقه پوست سر خود را آرام ماساژ دهید تا مواد بهتر جذب پوست سر و ساقه‌ی موهای شما شود و بگذارید به مدت 40 دقیقه بر روی موهایتان بماند سپس موهایتان را با شامپو بشویید.

آووکادو؛ ماسک مناسب موهای خشک آسیب دیده و ضد شوره

ماسک موی طبیعی با آووکادو

آووکادو حاوی بسیاری از آمینو اسیدهای چرب مفید برای مو است و بهترین آب‌رسان برای موهای خشک محسوب می‌شود که به حفظ رطوبت مو کمک و پوست سر را تغذیه می‌کند.

  • 1 عدد آووکادو رسیده
  • 2 قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا 
  • 1 قاشق چایخوری روغن نارگیل

آووکادو را له کنید و ژل آلوئه‌ورا و روغن نارگیل را باهم مخلوط کنید.  سپس از ریشه موهایتان تا نوک موهایتان را به مواد آغشته کنید و کل موهایتان را با این مواد بپوشانید و بگذارید به مدت 30 دقیقه بماند و سپس موهایتان را با آب ولرم بشویید. این ترکیب یک ماسک موی طبیعی عالی برای سلامت موهای شماست.

ماسک موی طبیعی مناسب موهای نازک و کم پشت

ماسک موی طبیعی برای موهای نازک و کم پشت

  • 2 عدد سفیده تخم مرغ 
  • 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل

سفیده تخم مرغ را با روغن نارگیل مخلوط کنید. موهای خودتان را مرطوب کنید و مواد مخلوط شده را از ریشه موهایتان تا نوک موهایتان بمالید. بگذارید به مدت 20 دقیقه بر روی موهایتان بماند و طی این 20 دقیقه کف سر موهایتان را با ملایمت ماساژ دهید تا جذب ریشه و ساقه موهایتان شود. سپس موهای خود را آب‌کشی کنید. توجه داشته باشید که این ماسک مو را حتماً با آب سرد بشوید.

ماسک مو آب برنج معجزه رشد مو

ماسک موی طبیعی برنج

آب برنج را به اندازه بلندی و کوتاهی موهایتان در ظرفی بریزید که بتوانید بر روی موهایتان اسپری کنید. آب برنج کمک می‌کند تا موهایتان خیلی زود رشد کند. و استحکام موهایتان را بالا می‌برد و به تثبیت رنگ دانه موهای شما کمک می‌کند. آب برنج را می‌توانید به دو روش بر روی موهای خود استفاده کنید. لازم به ذکر است که خشک و یا خیس بودن مو اهمیت چندانی ندارد.

روش اول: قبل از حمام آب برنج را روی موها و کف سر خود بریزید و بعد با شامپو و آب ولرم بشویید.

روش دوم: در حمام بعد از این که موهایتان را شامپو زدید آب برنج را به موهایتان اسپری کنید و بگذارید به مدت 30 دقیقه روی موهایتان بماند و بعد موهایتان را آبکشی کنید و نرم‌کننده بزنید.

مدت زمانی که برای اثربخشی  آب برنج باید بر روی موهایتان باشد 30 دقیقه است. اگر در این مدت موهایتان رو به خشکی رفت مدت زمان استفاده از آن را کم کنید و حواستان باشد که آب برنج مورداستفاده شما فاقد روغن و نمک باشد.

پیاز؛ بهترین ماسک مناسب ریزش مو

ماسک موی طبیعی با آب پیاز

یکی دیگر از ماسک‌ها برای سلامت مو که از ریزش مو جلوگیری می‌کند و باعث رشد موهای شما می‌شود پیاز است. اگر موهایتان بیش از اندازه ریزش دارد از این ماسک 2 الی 3 بار در هفته استفاده کنید. و اگر ریزش موی کمتری دارید، برای پرپشت شدن موهایتان 1 بار درهفته از این ماسک مو استفاده کنید. این ماسک به سلامت پوست سر و کنترل شوره سر کمک می‌کند و از سفیدشدن زود هنگام موهایتان جلوگیری می‌کند.

  • 1 عدد پیاز متوسط 
  • 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل
  • 5 قطره روغن لیمو

موهای خود را شانه بزنید و به چند قسمت تقسیم کنید؛ از پد آرایشی یا پنبه استفاده کنید و با کمک پد آرایشی این مواد را به کل کف سر خود بمالید و کل پوست سر خود را با این مواد بپوشانید و به مدت 5 الی 10 دقیقه بر روی موهایتان قرار دهید و ماساژ دهید. بگذارید مواد به مدت 45 دقیقه تا 1 ساعت روی پوست سرتان بماند و بعد موهایتان را ۲ بار شامپو بزنید.

ماسک مو روغن کرچک مناسب موخوره مو

ماسک مو روغن کرچک

موخوره می‌تواند بر اثر آسیب محیط، آلودگی و استفاده از وسایل حرارتی مو به‌وجود بیاید و کوتیکول و رطوبت مو را کاهش دهد. روغن کرچک از کاهش کوتیکول (که مثل پولک روی تار موهای شما وجود دارد و مثل یک محافظ عمل می‌کند) جلوگیری می‌کند.

روغن کرچک را به اندازه بلندی و کوتاهی و پرپشتی موهایتان استفاده کنید. مقداری روغن کرچک را بین دستان خود بریزید و موهای خود را به لایه های نازک تقسیم کنید و موهای خود را از ساقه تا نوک موهایتان به مواد آغشته کنید، تا بهتر جذب تار موهایتان شود و موخوره ی موهایتان را درگیر کند. و بگذارید به مدت 20 تا 30 دقیقه بر روی موهایتان بماند. سپس شامپو بزنید و آبکشی کنید.

چای سبز یک ماسک مو طبیعی عالی برای التهاب پوست سر

ماسک موی طبیعی با چای سبز

ماسک چای سبز موهای شما را شفاف می‌کند و درخشندگی موهای شما را افزایش می‌دهد. چای سبز یک مسکن پوست سر است. آنتی‌اکسیدانی که در چای سبز وجود دارد التهاب پوست سر شما را کاهش می‌دهد. چای سبز از خارش پوست سر جلوگیری می‌کند. ترکیب زیر یک ماسک موی طبیعی برای سلامت مو محسوب می‌شود.

  • 1 فنجان چای سبز 
  • 2 قطره روغن نعنا
  • 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب 

تمام مواد را باهم ترکیب کنید و در حمام قبل از آبکشی موهایتان، این مخلوط را بر روی کف سر خود بریزید و پوست سر خود را ماساژ دهید و بگذارید به مدت 5 دقیقه بر روی موهایتان بماند و بعد آبکشی کنید.

آلوئه ورا ماسک مو مخصوص موهای چرب

ماسک موی طبیعی با الوئه ورا

آلوئه ورا به کنترل چربی پوست سر شما کمک می‌کند و لیمو PH پوست سر شما را کنترل می‌کند. ترکیب این دو متریال باهم یک ماسک موی طبیعی عالی برای کنترل چربی برای پوست سر شما می‌سازد. این ماسک مو، موهایتان را ابریشمی و صاف می‌کند.

  • 1 قاشق غذاخوری آب لیمو
  • 1 قاشق غذاخوری عسل
  • یک قاشق غذاخوری زرده تخم مرغ 
  • یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا

همه موارد گفته شده را باهم مخلوط کنید سپس آن را روی پوست سر خود بمالید و بگذارید به مدت 20 دقیقه بر روی موهایتان بماند و سپس با آب ولرم موهایتان را آبکشی کنید و شامپو بزنید.

یک نکتۀ خیلی مهم

نکات استفاده از ماسک موی طبیعی

قبل از درست کردن ماسک مو اول نوع مو و نوع پوست سر خود را بشناسید. چون نوع مو و پوست سر شما با هم متفاوت هستند. ممکن است که پوست سر چرب ولی موهایی خشک داشته باشید یا پوست سر خشک و شوره پوست ولی موهای چرب داشته باشید پس بسته به نوع مو و نوع پوست سر خود از متریالی استفاده کنید که باعث بهبودی هر دو شود.

حتما از قبل مطمئن شوید که متریال مورد استفاده شما برای پوست سر شما حساسیت زا نباشد. قبل از استفاده از ماسک مو مقداری از آن را بر روی پوست داخلی بازو یا قسمتی از گردن خود تست کنید اگر بعد از یک ساعت دچار خارش، سوزش، التهاب و قرمزی نشدید. این ماسک مو برای شما بی‌خطر است و می‌توانید استفاده کنید. ولی اگر دچار هرکدام از این علائم شدید به هیچ عنوان از آن ماسک مو استفاده نکنید. فراموش نکنید که هدف این ماسک های مو برای سلامت مو است و نه به خطر انداختن آن.

ماسک موی طبیعی و اسکراب سر

شما برای تقویت موهایتان چه ماسک‌هایی را استفاده می‌کنید؟ می‌توانید تجربیات خود را در این زمینه از طریق سایت و یا اینستاگرام ژومنت با ما به اشتراک بگذارید. همچنین با دنبال کردن از جدیدترین مقالات و خبرها در حوزه زیبایی و استایل مطلع شوید.