نجات مو از موخوره و وز شدن مو

8 دقیقه مطالعه
نجات مو از موخوره و وز شدن مو

مبتلا به موخوره و وزشدن مو یکی از مشکلات آزاردهنده برای افراد است. برای درمان آن، باید بدانید که این مشکل از کجا نشئت می‌گیرد و بعد به دنبال روش‌های رهایی از آن بروید. در این مقاله از مجله ژومنت، می‌خواهیم بهترین راهکارهای جلوگیری و نجات مو از موخوره و وزشدن را با هم مطالعه کنیم. بیایید نگاهی به علت اصلی وزشدن مو و موخوره بیندازیم و با رعایت نکاتی مثل استفاده‌نکردن از حوله‌های پارچه‌ای، نحوه صحیح سشوار کشیدن و چگونگی استفاده از شانه سر و... درمانی سریع‌تر داشته باشید؛ پس با ما همراه شوید!


علت اصلی وزشدن و موخوره مو

نجات مو از موخوره

زمانی موهای شما موخوره می‌زند یا وز می‌شود که کوتیکول موهای شما کاهش میابد و موهای شما رطوبت خود را از دست بدهد. کوتیکول یک چربی مفید مو است که از ریشه و ساقه موهای شما محافظت می‌کند. کم‌آبی و کمبود رطوبت و کمبود کوتیکول در مو باعث وزشدن هم می‌شود. وقتی موها کم آب باشند و رطوبت آن‌ها کم باشد اولین رطوبت که رطوبت هواست را به خود جذب می‌کنند و شروع به وزشدن می‌کنند. هرچه مو فر و مجعد باشد میزان وزی و موخوره بیشتر می‌شود. عواملی مثل موخوره، کاهش کوتیکول مو و شکستگی تار موهایتان وزی مو را تشدید می‌کند. اولویت اول این است که موهایتان را آبرسانی کنید. با استفاده از ماسک موهای آبرسان یا ماسک موهای خانگی موهایتان را آبرسانی کنید تا موهایتان تشنه نباشند و رطوبت هوا را به خود جذب کنند.

راهکارهایی برای نجات مو از موخوره و وزشدن مو

یکی از مواردی را که باید حواستان به آن باشد این است که از حوله‌های پارچه‌ای برای خشک‌کردن موهای خودتان استفاده نکنید.

طریقه درست خشک‌کردن مو

نجات مو از موخوره

وقتی که از حوله‌های پارچه‌ای استفاده می‌کنید باعث اصطکاک موهای شما می‌شود؛ چون بیش از اندازه رطوبت از موهای شما می‌گیرد و باعث موخوره وزی موهای شما می‌شود. بهتر است که موهایتان را در مجاورت هوای آزاد بگذارید تا خشک شوند. اگر نیاز به استفاده از وسایل حرارتی مو دارید با باد ملایم سشوار موهای خود را خشک کنید. برای خشک‌کردن موهای خود از روسری‌های ابریشمی یا حوله‌های مناسب استفاده کنید. اگر از وسایل حرارتی برای خشک‌کردن موهای خود استفاده می‌کنید برای جلوگیری از وزشدن و موخوره سشوار را در جهت رشد مو یعنی از ریشه تا انتها برای حفظ کوتیکول موهایتان، بکشید.

نجات مو از موخوره با استفاده از شانه‌های مناسب و درست شانه‌کردن مو

نجات مو از موخوره

شانه‌کردن موهای خیس یک اشتباه رایج است که اکثر آدم‌ها انجام می‌دهند و باعث موخوره و وزشدن مو می‌شود. بهتر است از برس‌های مخصوص موهای خیس استفاده کنید و در حالت کلی برس‌های چوبی و شانه‌های چوبی دندانه پهن، برای موهای شما عالی است. زیرا از موخوره و اصطکاک مو جلوگیری می‌کند و چربی‌های مفید موهای شما را از بین نمی‌برد. وقتی موهای شما خیس است می‌توانید با استفاده از محصولات آبرسان و ماسک موها با استفاده از انگشتانتان خیلی ملایم لابه‌لای موهای خود بکشید و گره‌های موهایتان را باز کنید. این کار باعث آبرسانی به موهای شما می‌شود و اگر موهایتان خشک است خیلی ملایم موهای خود را شانه بزنید تا موهایتان دچار شکستگی نشود.

استفاده‌های بی‌رویه از وسایل حرارتی مو

نجات مو از موخوره

عدم استفاده از وسایل حرارتی مثل اتوی مو، سشوارهای نامناسب و قدیمی و بابلیس باعث نجات موهایتان از موخوره می‌شود. استفاده زیادی این وسایل حرارتی باعث می‌شود که رطوبت موهای شما از بین برود و همین کار باعث موخوره و وزی موهای شما می‌شود. استفاده روزانه سشوار باعث خشکی و کم‌آبی موهای شما می‌شود و به‌مرورزمان باعث شکستگی و موخوره، تارهای موهای شما می‌شود. اگر نیاز به سشوارکردن روزانه موهای خود دارید پس باید به طور مداوم با استفاده از ماسک موهای آبرسان و روغن تراپی رطوبت موهای خود را حفظ کنید و از وزشدن موهای خود جلوگیری کنید.

شست‌وشوی مو با آب سرد

نجات مو از موخوره

یک‌سری چربی‌های مفید مثل کوتیکول بر روی پوست سر شما وجود دارد که با شست‌وشوی روزانه موهایتان باعث ازبین‌رفتن این چربی‌های مفید مو می‌شوید. شست‌وشوی روزانه باعث کم‌آبی، کمبود رطوبت، موخوره و وزشدن موها می‌شود. شستن موها با آب داغ بسیار برای موهای شما مضر است؛ زیرا روغن طبیعی مو را از بین می‌برد و موهایتان را مستعد موخوره و وزشدن می‌کند. ۲ بار در هفته بیشتر نیاز نیست که موهای خود را بشویید که با این کار از وزشدن و موخوره جلوگیری می‌کنید. از شوینده‌های مو که دارای سدیم سولفات هستند استفاده نکنید. زیرا این ماده باعث ازبین‌رفتن روغن‌های طبیعی که رطوبت موهای شما را حفظ می‌کند، می‌شود. تا جایی که امکان‌پذیر است از محصولاتی استفاده کنید که مطابق آب‌وهوای محل زندگی شما ساخته شده است؛ زیرا تأثیر بیشتری بر موهایتان دارد.

نجات مو از موخوره با استفاده از روبالشی‌های مناسب

نجات مو از موخوره

بهتر است که از رو روبالشی‌های ابریشمی و ساتن استفاده کنید؛ زیرا اصطکاک کمتری نسبت به روبالشی‌های نخ یا پنبه دارند. در هفته حتماً رو بالشتی خود را تعویض کنید و یا با آب گرم بشویید. پوست سر و موهای شما دارای رطوبت است و لمس‌کردن بی‌رویه و مداوم موها باعث می‌شود که این رطوبت از بین برود و موهای شما دچار موخوره شود. برای این جلوگیری از وزی مو از بازی‌کردن بیش از حد با موهایتان (چه خشک باشند و چه خیس) خودداری کنید.

استفاده‌کردن از ماسک موهای آبرسان و استفاده‌نکردن از محصولات حالت‌دهنده مو

نجات مو از موخوره

ماسک موهای آبرسان و سرم‌های تقویتی برای حفظ کوتیکول و آبرسانی موهای شما بسیار مؤثر هستند که همین امر باعث نجات مو از موخوره می‌شود. استفاده از ماسک موهای آبرسان و سرم‌های تقویتی بعد از حمام برای موهای شما بسیار مفید است و کمک می‌کند موهای شما نرم و لطیف شود و به حفظ رطوبت، آبرسانی و حفظ کوتیکول موهای شما کمک می‌کند. ماسک موهایی که برای موهای خیس است خیلی بهتر به حفظ رطوبت و آبرسانی موهایتان کمک می‌کنند. این محصولات آبرسان یک لایه محافظ برای حفظ کوتیکول مو در برابر موخوره روی موهای شما باقی می‌گذارند. از نرم‌کننده‌هایی استفاده کنید که برای بازگرداندن رطوبت و تغذیه موهای شما مفید باشد. نرم کننده های خانگی برای موهای فر محصولات حالت‌دهنده مو که دارای الکل هستند بسیار برای موهایتان مضر است. زیرا الکل موهایتان را خشک و مستعد موخوره می‌کند و در واقع رطوبت موهای شما را از بین می‌برد و در آخر بهتر است که برای حالت دادن موهایتان از روغن‌ها و کرم‌های مو استفاده کنید.

روغن تراپی یک راهکار عالی و مؤثر برای جلوگیری از وزی مو

نجات مو از موخوره

استفاده از روغن‌های گیاهی مثل (جوجوبا، ارگان، نارگیل و رزماری) برای آبرسانی و کمک به حفظ چربی‌های مفید موهایتان بسیار مؤثر است. قبل از استحمام روغن موردنظر را گرم کنید (البته تاحدی‌که آسیبی به پوست سر شما و موهایتان نزند.) و سپس موهایتان را شانه کنید. مقداری روغن را روی کف دست خود بریزید و کف سر خود را آرام ماساژ دهید. بعد از روغن تراپی کف سر، نوک موهایتان را روغن تراپی کنید. سپس موهای خود را در کلاه حمام بگذارید و باد ملایمی را روی موهایتان بگیرید تا روغن بهتر جذب موهای شما شود و بعد از ۲۰ دقیقه موهایتان را بشویید. روغن ارگان برای بعد از استحمام بسیار عالی است. زیرا خیلی زود جذب ساقه و ریشه موهای شما می‌شود و موهایتان را رطوبت سازی می‌کند و ساقه موهای شما را استحکام می‌بخشد.

نوک گیری موها به صورت منظم 

نجات مو از موخوره

کوتاه‌کردن نوک مو روشی مناسب برای پایان به وزی مو است. تارهایی که دچار موخوره شدند را کوتاه کنید تا مویی سالم و روشن را داشته باشید. به طور معمول هر دو ماه یک‌بار جهت کوتاه‌کردن نوک موهای خود اقدام کنید.

استفاده از شامپو و نرم کننده های مناسب

نجات مو از موخوره

دقت کنید که هنگام خرید شامپو، روی برچسب آن عبارت مرطوبت کننده یا آبرسان بدون سولفات درج شده باشد. نرم‌کننده‌های هیدراته کننده نیز گزینه مناسبی از شامپوها است که با آغشته کردن مقداری از آن روی میانه تا نوک موها و شستشوی آن، شاهد نرمی شگفت‌انگیز موی خود خواهید شد.

از تاثیر سس مایونز غافل نشوید!

نجات مو از موخوره

موهای وز و خشک به تغذیه مفیدی برای رهایی از این مشکل نیازمندند. ماسک مایونز یک خوراک مغذی برای موی وز است و قدرت درخشندگی و استحکام مو را بالا می‌برد. هم چنین باعث ایجاد رطوبت در تارهای مو می‌شود. برای موهای وز پیشنهاد شده که از این ماسک به‌صورت دو بار در هفته استفاده شود.

ترمیم موهای آسیب دیده با شیر نارگیل

نجات مو از موخوره

شیر نارگیل به نرمی، درخشندگی و محکم‌تر کردن تار موها کمک زیادی می‌کند. موهای شکننده و آسیب‌دیده، به کمک شیر نارگیل با موفقیت دوره درمان را پشت سر می‌گذارند و مستحکم‌تر از همیشه می‌شوند.

خاصیت عسل را فراموش نکنید!

نجات مو از موخوره

یکی از خواص عسل برای موهای وز، کمک به حفظ رطوبت مو است. هم چنین در محکم‌تر کردن تارهای مو نقش مؤثری دارد و نرمی و درخشانی را به موهای وز می‌بخشد. اگر قصد دارید درجه روشنی موهایتان کم باشد، هفته‌ای یکبار از این ماسک مو استفاده کنید. برای روشن‌تر کردن موها، پیشنهاد می‌شود دفعات استفاده از ماسک مو را به دو بار در هفته تغییر دهید.

محافظت از موها هنگام خواب

نجات مو از موخوره

بهترین روش برای جلوگیری از گره‌خوردن و شکستی مو، بافت آن هنگام خواب است. استفاده از کلاه‌های مناسب خواب و روبالشی‌های ساتن نیز کمک زیادی به نگهداری از موهایتان می‌کند.

نجات مو از موخوره با دوری از رژیم غذایی نامناسب

در برخی برنامه‌های غذایی برای به‌اتمام‌رسیدن دوره رژیم، خوردن برخی مواد غذایی از فهرست حذف می‌شوند. این مسئله باعث عدم جذب مواد مغذی و پروتئین به بدن می‌شود و جلوی رشد و تقویت موها را می‌گیرد. پس با برنامه غذایی مناسب و کامل به رشد موهای خود رسیدگی کنید. مصرف مکمل بیوتین نیز می‌تواند به سلامت موی شما کمک کند. برای تهیه این مکمل به داروخانه یا سایت فروشگاه‌های آنلاین مراجعه کنید.

در این مقاله سعی کردیم که طریقه مراقبت‌کردن از موها و راهی برای نجات مو از موخوره را با شما به اشتراک بگذاریم. اگر ترفندهای دیگری نیز برای نجات از موخوره سراغ دارید پیشنهاد دهید. شما از کدام روتین مو برای خود استفاده می‌کنید؟ نظراتتان را با ژومنت به اشتراک بگذارید.