نکاتی برای استفاده از اکسسوری

8 دقیقه مطالعه
نکاتی برای استفاده از اکسسوری

اکسسوری‌ها و نحوه استفاده از آنها تأثیر بسزایی بر زیبایی ظاهر شما می‌گذارند. به همین جهت دانستن نکاتی برای استفاده از اکسسوری ضرورت دارد. استفاده درست و هوشمندانه از اکسسوری‌ها می‌تواند علاوه بر تکمیل و جلوه‌دادن به استایل شما باعث انتقال و نشان‌دادن سلیقه و شخصیت شما نیز گردد. به طور کلی، استفاده مناسب از اکسسوری‌ها می‌تواند به استایل شما زندگی ببخشد و دست شما را در اعمال تغییرات در استایلتان باز بگذارد. اگر از آن دسته افرادی هستید که به دنیای مد و فشن علاقه‌مند هستند و به‌ ظاهر خود بسیار اهمیت می‌دهند. در این مطلب قصد داریم به این موضوع بپردازیم پس با ما همراه شوید!


اکسسوری (Accessory) چیست؟

اکسسوری چیست؟


قبل از صحبت در مورد نکاتی جهت استفاده از اکسسوری باید در مورد این عبارت یک تعریف کلی ارائه بدهیم. واژه اکسسوری (Accessory) که معادل دقیقی در زبان فارسی ندارد در حقیقت آیتمی است که نقش تکمیل کننده لباس و استایل شما را ایفا می‌کند. شاید نزدیک‌ترین اصطلاح برای توصیف آن "لوازم جانبی" باشد. برخی از افراد حتی آن را معادل "زیورآلات" می‌دانند. اما بد نیست بدانید که در زبان لاتین زیورآلات خود یکی از زیرمجموعه‌های اکسسوری‌ها محسوب می‌شود.

نکاتی برای استفاده از اکسسوری های پوشیدنی

اکسسوری‌ها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند که شامل: پوشیدنی‌ها و حمل کردنی‌ها می‌شود. اگر به کمد لباس‌هایتان نگاه کنید قطعاً چند مورد از این آیتم‌ها را پیدا می‌کنید. به عنوان مثال دستکش‌ها، کلاه، دستمال سر، جواهرات و کمربند از جمله پوشیدنی‌ها به شمار می‌آیند و در سمت دیگر مواردی مثل کیف‌ها، بادبزن، چتر و جاکلیدی در گروه حمل کردنی‌ها قرار می‌گیرند.

چرا باید در استایل خود از اکسسوری استفاده کنیم؟

نکاتی برای استفاده از اکسسوری در استایل

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم استفاده درست از اکسسوری‌ها می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر استایل ما داشته باشد. استفاده از اکسسوری‌ها می‌تواند با افزودن جزئیات به استایل ما به تنوع دادن در ظاهرمان کمک کند. برای مثال شما می‌توانید یک پیراهن ساده را با کمک اکسسوری‌های مختلف تزیین کنید و در موقعیت‌های مختلف آن را به تن کنید و هر بار متفاوت به نظر برسید.

با تغییر و تنوع دادن به اکسسوری‌هایی که با یک لباس استفاده می‌کنید می‌توانید استایل خود را همیشه به روز نگهدارید و احساس تازگی و نوآوری خود را به دیگران القا کنید.

پس حالا که تا حدودی با مفهوم اکسسوری و اهمیت استفاده از آن آشنا شده‌اید بیایید تا چند نکته برای استفاده از اکسسوری‌ها را با هم مرور کنیم!

1- نقطه‌ای کانونی در بین لباس‌ها انتخاب کنید

نقطه کانونی برای اکسسوری

این مسئله تا حد زیادی بستگی به طرز لباس پوشیدن شما دارد. باید دقت داشته باشید که کدام قسمت از لباستان بیشتر مورد توجه قرار دارد و به چشم می‌آید. نقطه کانونی معمولاً جایی است که جزئیات منحصر به فرد و شاخص لباس در آن وجود دارد. با پیدا کردن این قسمت راحت‌تر می‌توانید اکسسوری‌های مناسب را برای ست کردن با لباستان انتخاب کنید. بگذارید با یک مثال همه چیز را واضح‌تر توضیح بدهیم.

فرض کنید نقطه کانونی لباس شما (به‌خصوص لباس‌های مجلسی) در قسمت بالایی و نزدیک گردن باشد. در این صورت بهترین اکسسوری برای چنین لباسی گوشواره خواهد بود. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که نباید از گردنبند استفاده کنید. این یک اشتباه رایج است که اکثر افراد مرتکب می‌شوند. استفاده از گردنبند زمانی خوب است که نقطه کانونی لباس نزدیک کمر باشد.

2- حفظ تناسب و اندازه؛ از نکات مهم در استفاده از اکسسوری

تعادل در استفاده اکسسوری

همیشه در هر زمینه‌ای رعایت اعتدال یک توصیه سودمند است. این قاعده برای استفاده از اکسسوری نیز صدق می‌کند. از جمله مهم‌ترین نکاتی برای استفاده از اکسسوری که وجود دارد توجه به  فیزیک بدنتان  و همچنین نوع و ابعاد لباسی که به تن می‌کنید در هنگام انتخاب زیورآلات است. پیش از هر چیزی، اکسسوری انتخاب شده باید با قد و بدن شما سازگاری داشته باشد. برای مثال اگر جثه کوچکی دارید یک گردنبند بزرگ می‌تواند برای شما مزاحمت ایجاد کنید و حتی مانع از دیده شدن زیبایی استایل شما شود و برعکس آن ممکن است دستانی کشیده و زیبا داشته باشید و با استفاده از یک دستبند ظریف هیچ کمکی به ارتقا استایل خود نکنید.

بهترین نکاتی برای استفاده از اکسسوری

علاوه بر تناسب مستقیم اکسسوری با قد و شکل بدن شما، زیورآلات و وسایل جانبی انتخاب شده باید با نسبت‌های بدن شما نیز هماهنگ باشد. مثلاً اگر گردن نسبتاً کوتاهی دارید با استفاده از گردن‌بندهای کشیده می‌توانید خطای دید ایجاد کنید. این کار علاوه بر بهبود ظاهر شما باعث تعادل در نسبت‌های بدنی شما می‌شود و در نهایت موجب می‌شود تا ظاهر شیک‌تری داشته باشید.

3- توجه به رنگ، نکته دیگری در استفاده از اکسسوری

نکاتی برای استفاده اکسسوری

در مورد روان‌شناسی رنگ‌ها و ست کردن یک رنگ با رنگ‌های دیگر خیلی چیزها می‌شود گفت. اینکه حواس ما به ترکیب رنگ‌هایی که استفاده می‌کنیم باشد اهمیت زیادی دارد. کارشناسان استایل توصیه می‌کنند که در ترکیب مورد استفاده در لباس‌ها حداکثر 3 تا 4 رنگ مختلف استفاده شود. در این میان لوازم جانبی یا همان اکسسوری به دلیل ابعاد کوچکی که دارند به شما این امکان را می‌دهند که این محدودیت را از میان بردارید و رنگ‌های دیگری را هم استفاده کنید. اما باید بدانید که اصل مذکور حتی برای آیتم‌های کوچکی مثل لوازم جانبی نیز باید رعایت شود.

برای انتخاب اکسسوری‌ها باید به رنگ پوستتان توجه داشته باشید. این کار باعث می‌شود تا سریع‌تر بتوانید آیتم مناسب را پیدا کنید. از بین زیورآلات مختلف، طلا و نقره را در اولویت قرار بدهید. جواهرات اصل در مقایسه با بدلیجات انعطاف پذیری بیشتری دارند.

4- نظم دادن به اکسسوری‌ها

اکسسوری منظم


اگر بخواهیم به نکاتی برای استفاده از اکسسوری اشاره داشته باشیم باید حتماً این توصیه را هم در لیست قرار بدهیم. شما باید زیورآلات و لوازم جانبی را به خوبی مرتب و سازماندهی کنید. همین کار به ظاهر کم اهمیت تأثیر مثبتی بر انتخاب اکسسوری مناسب می‌گذاردمرتب‌سازی اکسسوری‌ها به شما انگیزه کافی برای استفاده از آنها را می‌دهد. بهتر است آنها را جایی نزدیک به کمد لباس قرار بدهید تا همواره در معرض دید شما باشند. استفاده از گیره‌های مخصوص آویزان کردن زیورآلات، جعبه جواهرات یا اختصاص یکی از کشوهای کمد برای نگهداری از لوازم جانبی می‌تواند حرکت هوشمندانه‌ای باشد.

5- انتخاب تم مشخص و ایجاد تعادل؛ از نکاتی جهت استفاده از اکسسوری‌ها که باید رعایت شود

نکاتی جهت استفاده اکسسوری


در لباس‌های شما باید هماهنگی مشخصی وجود داشته باشد. همان‌طور که در مورد نقطه کانونی هم به این موضوع اشاره داشتیم. اگر لباس‌ها را به شکلی انتخاب کنید که باعث حواس پرتی شود طبیعتاً نتیجه مطلوبی به دست نمی‌آورید. به همین جهت بهتر است یک تم خاص را انتخاب کنید و همه چیز را منطبق با آن تنظیم کنید؛ از جمله اکسسوری‌ها. لوازم جانبی برای ایجاد هماهنگی و تعادل در استایل شما مورد استفاده قرار می‌گیرند. پس آنها را هماهنگ با تمی که انتخاب کرده‌اید استفاده کنید.

برای ساختن یک استایل مناسب به کمک اکسسوری‌ها باید به رویداد و یا مناسبتی که برای آن استایلتان را می‌سازید توجه کنید. اکسسوری شما باید با فضای اطراف هماهنگی داشته باشد و به آن فضا اضافه شوند.  همچنین برای ایجاد تعادل باید به تعداد و جزئیاتی که با کمک اکسسوری به استایل خود اضافه می‌کنید توجه داشته باشید. اگر لباس شما به خودی خود دارای جزئیات و ریزه‌کاری‌های فراوانی است نیاز شما به اکسسوری نیز کاهش پیدا می‌کند و چنانچه از یک لباس ساده و بی جزئیات استفاده می‌کنید می‌توانید با بهره‌گیری از اکسسوری مناسب با فضا به استایلتان جلوه و روح ببخشید.

6- انتخاب کیف مناسب

کاربرد اکسسوری ها

همان‌طور که گفتیم یکی از لوازم جانبی قابل حمل، کیف است. خانم‌ها همیشه کیف‌های بزرگ و زیبا را می‌پسندند؛ اما باید به این نکته توجه داشت که درست مثل لوازم جانبی دیگر، کیف هم باید با لباس و موقعیت شما همخوانی داشته باشد. یک مسئله دیگر راحتی شما حین استفاده از کیف است. سعی کنید کیفی را انتخاب کنید که علاوه بر جادار بودن، سبک و کوچک هم باشد چرا که راحتی حین استفاده نیز بر بهبود ظاهر شما تأثیر می‌گذارد.

7- دستبندها، انگشتر و گردنبند

این سه نوع زیورآلات از جمله پراستفاده‌ترین اکسسوری‌ها به خصوص در بین خانم‌ها هستند. به همین دلیل ذکر چند توصیه در مورد این آیتم‌ها ضروری است. برای انتخاب دستبندها حتماً به رنگ و متریال آن توجه داشته باشید تا با ترکیب و استایل شما هماهنگ باشد. انگشترها بی‌تردید باعث زیبایی دستان شما می‌شوند. اگر یک انگشتر باکیفیت و خیره کننده را انتخاب کنید برای مدت طولانی می‌توانید از آن استفاده کنید بدون اینکه نگران از مد افتادن آن باشید. برای استفاده از گردنبند حتماً لایه بندی را در نظر بگیرید. ابتدا با یک گردنبند کوتاه شروع کنید و بعد به سراغ یک گردنبند بلند و خیلی بلند بروید. اگر لباس یقه هفت دارید بهتر است بدانید گردن‌آویزهای V شکل به این مدل لباس‌ها بیشتر می‌آید.

نحوه استفاده زیورآلات

امیدواریم نکاتی که برای استفاده از اکسسوری بیان کردیم برای شما مفید واقع شده باشد. شما می‌توانید از طریق دنبال کردن سایت و یا شبکه‌های اجتماعی ژومنت با ما همراه باشید و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.